Alvdalskofte eller alvdalskofta

Slik ser bilde av modell Alvdal til Sandnesgarn.

Lenge så var det mange strikkegensere og jakker som var tilgjengelig som gratis oppskrifter på Sandnesgarn sine nettsider, og det var bare å lasten ned disse helt gratis…. MEN ikke så veldig lenge etter at strikkeboken 42 norske kofter – fra Lindesnes til Nordkapp kom ut ble stort sett alle av disse gratisoppskiftene fjernet.  Forhåpentligvis så er Sandnesgarn i ferd med å modernisere flere strikkeoppskifter ? Håper veldig på en ny strikkebok med kofter!

Uansett så har jeg latt meg inspirere av denne modellen Alvdal, trolig utarbeidet på 60 tallet. Det hører med til historien at jeg de siste 5 år har hatt mange forespørsler om denne strikkejakka. Det har vært spørsmål om alt i fra mønsteret til jakka og til type garn og strikketips.

Så i april/mai 2016 sa jeg ja til å strikke en slik jakke på bestilling. Passet bra at det var en slank og nett dame som skulle ha den. Jeg strikke sjelden eller aldri på bestilling. Så med en liten størrelse så var jobben overkommelig.

Alvdalskofta slik jeg har utviklet mønsteret så har jeg modernisert fasongen – jeg har endret den slik at den har raglanfeling. Jeg har også forenklet og justert mønsteret noe. Dette er en jakke med der det på mange av omgangene strikkes med tre farger. I tillegg til at jeg har utarbeidet mønsteret til  tynnere garn. Dvs. strikkefasthet 10 ca = 27 masker.

Raglanfelling og tynt garn mener jeg er med på å gjøre Alvalskofta til et mer brukervennlig plagg ved at fasongen er bedre og at den blir tynnere og fint kan brukes under en ytterjakke uten at det blir formye.

Og etterhvert som mange har startet på prosjektet har jeg også strikket noen til, og ikke minst er jeg blitt inspirert av andre Alvdalskoftestrikkere. Jeg har sett fine eksempler på kofter i kun to farger, kofter som strikkes uten lus og kofter som strikkes med tre farger ( det er egentlig fire farger).

Jeg har også latt meg inspirere til å lage en egen versjon av kofta til barn, fra størrelse to år. Og da er det bare å sjekke yndlingsfargen til mottakeren. Har faktisk hatt suksess med fargene lysgrå, koksgrå og rosa til en prinsesse i anledning treårsdagen (viktig med riktige farger for at det skal bli brukt).

 

 

Liten kofte uten lus i mønsteret

 

Ta en titt på #alvdalskofte eller #alvdalskofta

Blir uansett spennende da været tillater å kun gå i ullgenser på Alvdal – er ganske mange som har benyttet vinteren til å strikke seg alvdalskofta.