Oppskrift til nyttårsvott

Må 2017 bli et bra strikke år!

Starter året med å dele strikke oppskrift til votter i ca størrelse 6 år.

Vottene er strikket i både ullgarn og alpakka garn. Med å velge alpakka garn til vrangborden håper jeg at mottakeren vil synes vottene er myke og gode å ha på! Men samtidig så er jeg veldig tilhenger av at votter er i ullgarn. Min erfaring er det det er det varmeste. Alpakka garn kjennes varmere ut, men det er helt til det er blitt fuktig da blir det også kaldere enn ull. Men dette med type garn er opp til den som strikker å bestemme. Med et slikt lite strikkeprosjekt har nok de fleste noe garn liggende klar til bruk.

 

Nyttårs vott 2017

Ca størrelse 6 år.

Strikkes på pinner nr 3 med garn som har strikkefasthet 27 masker = 10 cm.

 

Vott – legg opp 44 masker til vrangbord. Strikk 2 rett / 2 vrang i 15 omganger eller til ønsket lengde.

Start med diagrammet samtidig som det økes 4 masker jevnt fordelt på første omgangen = 48 masker. Strikk som diagrammet viser. Husk å sette av masker til tommel. Strikk over de merkede maskene med garn i avvikende farge. Sette maskene tilbake på pinnen og fortsett å strikke og fell votten som på diagrammet.

Tommel – strikkes i bunnfargen, totalt 16 masker. Ta opp 8 masker på hver side av tommeltråden før den tas ut. Strikk deretter 15 omganger før tommelen felles av på samme måte som votten.

Tips! For en god og tykk tommel strikk inn lus i samme farge som tommelen. Da blir den også god og varm.

Fest alle løse ender, damp dem gjerne for et jevnere resultat.

Strikk diagrammet speilvendt for den andre votten.

 

 

Oppskrift til vottene finnes også som gratis oppskrift i nettbutikken .